Reistas

Harde koffers

Harde koffers worden gemaakt van robuuste kunststoffen en verenigen de voordelen van de aluminiumkoffer met die van de zachte koffer. Ze zijn net zo robuust en stabiel als aluminiumkoffers, wegen echter nauwelijks meer dan zachte koffers. Bovendien zijn zelfs hoogwaardige harde koffers verkrijgbaar voor aanzienlijk minder dan 200 euro – in koffersets ligt de prijs per stuk van kwaliteitskoffers vaak zelfs beneden de 100 euro.

Harde koffers zijn universeel te gebruiken en geschikt voor alle vervoermiddelen: vliegtuig, reisbus, trein, boot. Verder lezen


Ruim model voor op reis. Compact op te bergen. Superlicht.

€ 49,95

De BedBox® verandert de vliegtuigstoel van uw kind in een comfortabel bedje.

€ 159,95

Opvouwbaar en 100% waterdicht. De ideale tas om elke dag te gebruiken, om mee te nemen op reis of voor het sporten, …

€ 59,95

Een zeer veelzijdige tas voor kantoor. Van chic rundleer. Van Oconi.

€ 299,-

Nooit meer te laat bij de gate.

€ 299,-

Praktisch klein en superlicht. Gemakkelijk om bij de hand te hebben.

€ 24,95

Fantastisch veelzijdig, opvouwbaar en onovertrefbaar voordelig.

€ 34,95

IJzersterk bizonleer. Enorm veel opbergruimte.

bijv Reistas
€ 355,-

Royale inhoud, robuust materiaal, schitterend design.

€ 29,95

Voor vele vogels de perfecte voederplaats. Voor u een betoverend gezicht.

€ 19,95

Licht, opvouwbaar, veelzijdig en heel elegant.

€ 89,95

Moderne interpretatie van een stijlvolle klassieker, die boven elke modetrend uitstijgt.

€ 179,-

100% MAKROLON® polycarbonaat met sharkskin-oppervlak. Van TITAN®, Hamburg.

bijv Klein, 40 l
€ 119,95

Fraai en zacht als leer. Maar gemakke­lijker te onderhouden en veel voordeliger.

€ 129,-

Modieuze tas? Comfortabele trolley? Allebei.

€ 194,-

Compact, handig ingedeeld en weerbestendig. Met veel slimme extra’s.

€ 109,95

De perfecte rugzak om mee te nemen naar kantoor, het sporten en op reis.

€ 169,95

Chiarugi’s Doctor Bag uit 1969. Made in Italy. Exclusief bij Pro-Idee.

€ 349,-

In de jaren '30 was ze de boordtas van US-piloten. Vandaag is ze een legende.

€ 429,-

Verspil geen grammetje gewicht! Deze grote reistas weegt nog geen 14 gram (!) per liter volume.

€ 49,95

Meteen 3 tegenvallers voor dieven. Niet door te snijden. RFID-bescherming. Met alarm.

€ 54,95

Dit zijn de voordelen

De voordelen van goede reiskoffers met een harde schaal zijn:

  • In hoge mate bestand tegen mechanisch geweld
  • Ook geschikt voor vliegreizen
  • Koffer en inhoud blijven bij lichte regen- en sneeuwbuien onaangetast
  • Veel draagcomfort dankzij de talrijke aanpakpunten en een minimaal gewicht
  • Merkproducten zijn al voor lage prijzen verkrijgbaar

Zijn er ook nadelen?

  • Ze bieden niet het maximum aan bescherming tegen stoten, slagen of chemicaliën zoals bijvoorbeeld aluminiumkoffers.
  • Ze wegen iets meer dan zachte koffers (5 tot 10%)
  • Bijvoorbeeld in de auto is vervormbare bagage efficiënter in het gebruik van de ruimte.

Reiskoffer met of zonder wieltjes?

Een reiskoffer met wieltjes en een uittrekbare telescoopstang als verlengde handgreep noem je een trolley. En deze trolleys verheugen zich in een enorme populariteit – terecht. Speciaal voor vrouwen en kinderen is het zweten geblazen om een zwaar gewicht te dragen, of het nu een tas of een rugzak is. Bovendien is het schadelijk voor de wervelkolom en kan er bij een langere draagbelasting pijn in de schouders en in de rug optreden.


Reiskoffer zonder wieltjes – voor korte afstanden prima

Als u uw bagage alleen maar over korte afstanden, van de kofferbak onmiddellijk in de trein en van daar meteen in een taxi, hoeft te sjouwen, kan een kleinere koffer zonder wieltjes toch in het voordeel zijn. Want zulke koffers zijn bepaald ruimtebesparender en ook voordeliger.


Reiskoffer met wieltjes – het meer comfortabele alternatief

Als u de draagafstanden niet kent, raden we toch wieltjes aan. Dat is gewoon prettiger en gezonder. Bovendien hebben intussen bijna alle luchthavens en stations een geëffende ondergrond. Bij deze reistrolleys moet erop worden gelet, dat het rollen van de wielen niet geblokkeerd wordt. Bovendien moeten de wieltjes van rubberachtig zachtplastic zijn – dus net als autobanden. Want deze zijn antislip en zorgen voor een aangenaam, gelijkmatig en vooral geruisloos rollen. Er is geen grotere stressfactor dan een trolley waarvan een wieltje steeds klemt. Dit is helaas bij sommige goedkope trolleys nog altijd het geval.


Twee wieltjes of vier wieltjes?

Het nadeel van een harde koffer met twee wieltjes zit vreemd genoeg in de trolley-handgreep, want door de schuine stand van de koffer bij het trekken, staat er een constante basisspanning op de aluminiumstang. Dit heeft speciaal bij goedkope producten tot gevolg, dat de bevestigingen van de trolley-handgreep op den duur losraken en er dan een op de zenuwen werkend geklakker hoorbaar is. Ook kunnen de stanggrepen bij koffers van mindere kwaliteit onder hoge belasting krom gaan staan.

Harde koffers met 4 wieltjes worden getransporteerd in rechtstandige positie – hier zijn bij het trekken en voortduwen duidelijk kleinere krachten werkzaam. Bovendien zorgen de vier wieltjes op de onderste hoeken voor een hoge mate van rolcomfort en stabiliteit. Helaas zijn deze koffers met 4 wieltjes in 't algemeen echter iets duurder.


Gebruikte materialen

De laatste 10 jaar hebben vijf kunststofsoorten een vaste plek op de koffermarkt verworven. Ze proberen allemaal een optimale combinatie van robuustheid, een minimaal gewicht en elastische buigzaamheid te bereiken. Dit heeft ertoe geleid, dat harde koffers intussen net zo onverwoestbaar als aluminiumkoffers en bijna zo licht als zachte koffers gemaakt kunnen worden. Vaak worden ook combinaties van de hier volgende composietmaterialen verwerkt.

Polycarbonaat

Harde koffers van polycarbonaat zoals onze Makrolon®-titaniumtrolleys zijn als geen ander materiaal bestand tegen stoten en klappen. En als het dan toch ‘kapot’ moet gaan, dan versplintert of barst het materiaal niet, maar vervormt het onomkeerbaar. Dit is goed zichtbaar bij vervormde, wittig doorschijnende plekken. Natuurlijk is zo'n koffer dan niet meer toonbaar, maar een catastrofe, waarbij u de totale kofferinhoud kwijtraakt, zal u met polycarbonaatkoffers niet overkomen.

Chemisch gezien behoort polycarbonaat overigens tot de polyesters, het is oorspronkelijk doorzichtig en wordt pas achteraf in welke kleur dan ook geverfd. Temperaturen van -40 tot +120 graden Celsius zijn voor dit materiaal geen punt.

De laatste jaren zijn polycarbonaatkoffers steeds populairder geworden. Het grote voordeel van dit materiaal is het geringe eigen gewicht bij een tegelijkertijd hoge breukbestendigheid. Polycarbonaat is buigbaar, waardoor koffers van dit materiaal meestal afsluitbaar zijn met een rits. Er zijn er wel polycarbonaatkoffers met andere afsluitsystemen, die vereisen echter een stevige frameconstructie. Het gewichtsvoordeel gaat daardoor verloren. Vaak wordt uit prijsoverwegingen of uit designoverwegingen het koffermateriaal niet gemaakt van 100% polycarbonaat, maar gecombineerd met andere materialen. Ook bij koffers die gemaakt worden van 100% polycarbonaat, zijn er grote kwaliteitsverschillen, omdat bij de productie grotere hoeveelheden afval vrijkomen. Dit afval wordt bij veel aanbieders weer omgesmolten. De gerenommeerde fabrikanten gebruiken dit recyclingmateriaal geen tweede keer, maar verkopen deze grondstof door aan goedkope producenten. Gerecycled polycarbonaat is bijlange na niet zo breukbestendig als nieuw geproduceerd polycarbonaat.

ABS

Onder ABS moet de chemische verbinding acrylnitril-butadieen-styrol verstaan worden, die zich onder kofferproducenten in een toenemende populariteit verheugt, maar die ook in de autoindustrie meer en meer wordt gebruikt. Tot de bijzondere eigenschappen behoren een hoge scheurvastheid en een ruime temperatuurtolerantie. Over het geheel vertoont ABS in zijn chemische gedrag sterke gelijkenis met polycarbonaat en zet daar bovendien het voordeel naast, dat het heel gemakkelijk gerecycled kan worden en daardoor als uiterst milieubewust geldt.

Polypropyleen

Bij polypropyleen gaat het om een zeer harde, stijve kunststof, die intussen bij reiskoffers hoofdzakelijk wordt gebruikt voor beschermstroken langs de randen en hoeken, maar nauwelijks nog als materiaal voor de buitenkant. De temperatuurtolerantie van deze stof gaat van 0 tot circa 100 graden, waarbij het materiaal bij minder dan +10 °C in toenemende mate slaggevoeliger en brozer wordt.

In de klassieke variant worden koffer en trolleys van dit materiaal geproduceerd volgens het spuitgietprocedé. Het vloeibare polypropyleen wordt in een vorm geperst en hardt daarna uit. Deze koffers zijn extreem schok- en breukbestendig. Het materiaal is relatief stijf en geeft nauwelijks mee, waardoor de inhoud optimaal beschermd is en er geen frameconstructie nodig is. De meeste koffers van polypropyleen zijn uitgevoerd met een driepuntsvergrendeling. Dit heeft het voordeel, dat de koffer, zelfs als er een sluiting beschadigd raakt, nog altijd stevig gesloten is. Volgens onze ervaring behoren hoogwaardige polypropyleenkoffers tot de meest robuuste koffers. Alleen koffers van polypropyleen worden soms zonder voering gemaakt. Dit heeft het voordeel, dat je deze koffers aan de binnenkant gemakkelijk kunt uitsoppen en dat geuren zich niet zo gemakkelijk vastzetten.

Senolite®

Senolite® is een door de fabrikant Senoplast ontwikkeld, gecoëxtrudeerd plaatmateriaal van polycarbonaat en ABS, dat aanzienlijk veel lichter is dan klassiek polycarbonaat. Hierdoor profiteert het taai reagerende polycarbonaat van de goede reologie en de stabiliteit van de ABS. Bovendien wordt tijdens het gieten van het frame lucht ingesloten (net als bij een reep Bros-chocolade).

Met carbonvezel versterkte kunststof (CFK)

CFK is een composiet, waarbij koolstofvezels zijn ingebed in een kunststof-matrix, meestal epoxyhars. Het matrix-materiaal dient ter verbinding van de vezels en voor het vullen van de tussenruimten. CFK wordt speciaal daar toegepast, waar voor een geringe massa en tegelijkertijd hoge stijfheid de hogere kosten op de koop toe worden genomen. Bekende voorbeelden zijn fietsframes en hengels.

Zo vind je in het luxe-segment de eerste koffers die gemaakt zijn van CFK bijvoorbeeld bij Hermes en Tecknomonster. De zeer hoge prijzen staan echter tot nu toe een verdere uitbreiding in de weg.


Welke afmetingen? Zijn er standaardafmetingen?

Vervolgens moet goed in overweging genomen worden, dat voor de grootte van een koffer alleen het inwendige volume van belang is. De uitwendige afmetingen (de omtrek) spelen slechts dan een rol, als de bagage tijdens een reis in een beperkte ruimte vervoerd moet worden, bijv. in de auto of in een boot.

Zoals de ervaring leert wegen volle koffers met normale bagage en een volume van 80-90 liter vaak de bij vliegreizen zonder extra kosten toegestane 20 kg.

Als het bagagestuk nog als handbagage bij de betreffende maatschappij is toegestaan, gelden er bepaalde adviezen.

De IATA, het overkoepelende orgaan van de luchtvaartmaatschappijen, adviseert een optelsom van lengte, breedte en hoogte van 115 cm. Gebruikelijk is evenwel een maximumgrootte van 56 cm × 45 cm × 25 cm (IATA-aanbeveling) resp. 55 cm × 40 cm × 20 cm. De bepalingen kunnen evenwel niet alleen verschillen tussen afzonderlijke vliegmaatschappijen, maar hangen – evenals het toegestane maximumgewicht – vaak ook af van het toestel en de boekingsklasse, zodat u in een concreet geval het best even bij uw vliegmaatschappij kunt informeren.

Het advies 'liever te groot dan te klein' is met betrekking tot harde koffers absoluut verkeerd! Want te grote koffers geven bij een ruwe behandeling – en die is er op iedere reis – de inhoud de ruimte om naar een hoek te schuiven. Wat vaak beschadigingen veroorzaakt. Natuurlijk is hier met handig inpakken met kledingstukken en eventueel vulmateriaal als oude kranten iets tegen te doen, maar dat is bepaald tijdrovend.

Een andere belangrijke reden om geen al te grote koffer te nemen is het gevaar van bol gaan staan. Dit gebeurt vooral bij laaggeprijsde, harde koffers maar al te vaak als het oppervlak gewoon ingedrukt kan worden, wanneer er niets in de koffer zit.


Kwaliteitscriteria? Veelvoorkomende gebreken?

Daarnaast kunt u de gebruikte materialen en de zichtbare verwerking controleren. Bij vele webshops is er een zoomfunctie. Als al dan al ziet dat de lijnen niet strak zijn of dat er zwakke plekken zichtbaar zijn, dan kunt u beter uitkijken naar een ander product.

Veelvoorkomende gebreken schuilen vooral in een slechte bevestiging van de wieltjes of van het trolley-handvat aan de koffer. Zijn deze te losjes aangeschroefd, dan klappert de handgreep en de wieltjes slingeren ongecontroleerd.

Een goede koffer herkent u ook aan de sloten die in de kofferwand verzonken zijn. Zo kunnen ze bij het transport niet afbreken of beschadigd raken.

Een geïntegreerde kogellager in de wieltjes is een duidelijke aanwijzing dat het bij deze trolley om kwaliteitswieltjes gaat. Bovendien moeten de wieltjes net als bij skateboards van zacht rubber gemaakt zijn. Hard plastic breekt gemakkelijk en maakt bij het rijden lawaai. Het beste zijn dubbele wieltjes.

Vanzelfsprekend is het ook belangrijk om de binnenkant te bekijken. De meeste harde koffers zijn intussen vergelijkbaar qua opbouw en inpakmogelijkheden. Toch zijn er nog altijd zwarte schapen die de beschikbare ruimte door een onnodig sterke onderverdeling onbruikbaar maken voor grotere voorwerpen. In het algemeen geldt hier de vuistregel: een groot, centraal vak in het midden (dat eventueel met netten onderverdeeld is) en een aantal kleinere vakken langs de rand.


Wat kost een solide reiskoffer?

De prijs wordt voornamelijk bepaald door de grootte, het merk, de dealer en het materiaal van de buitenkant. In het gunstigste geval (als handbagage geschikte, zachte koffer van een onbekend merk, gekocht bij een voordelige online-dealer) kost een dergelijke trolley ongeveer € 30,- à 40,-.

Stabiele merkreiskoffers die een paar jaar meegaan en van gemiddelde grootte zijn, zijn er intussen voor € 70,- à 100,-. Als u doorlopend, zakelijk of privé, op reis bent en een onverwoestbare aluminiumkoffer of pilotenkoffer kiest, moet u rekenen op ongeveer € 150,- à 200,-, soms ook iets meer. Kwaliteitskoffers hebben vaak een lange garantietermijn en bieden de zekerheid dat aan slijtage onderhevige delen in de regel jaren na de aanschaf nog verkrijgbaar zijn.


Cijferslot of sleutelslot?

Bij sommige reistassen en koffers is een slot al aangebracht. In het bijzonder bij aluminiumkoffers en koffers van polycarbonaat is dit het geval. Of er nu voor een cijferslot of een klassiek slot gekozen wordt, is een kwestie van smaak. Sleutels kunnen zoekraken en cijfercodes kunnen vergeten worden.

Bij sleutels van goedkope fabrikanten moet er rekening mee gehouden worden, dat deze zeer snel beginnen te roesten – met vervelende gevolgen. Om die reden zou hier beter in kwaliteit geïnvesteerd kunnen worden. Wij adviseren cijfersloten. De code kun je bijvoorbeeld in je gsm opslaan. En wel, voor de veiligheid, als laatste cijfers van een fictief telefoonnummer van een bedacht telefooncontact. Zo sta je nooit meer machteloos voor je afgesloten reiskoffer en de code is op elk moment terug te vinden en beschikbaar.

Speciaal voor reizen naar de Verenigde Staten kan een TSA-slot zeer nuttig zijn. Mocht er in een bagagestuk verdacht of niet-identificeerbaar materiaal gevonden worden bij de bagagescan, dan kunnen onze koffers bijvoorbeeld met een moedersleutel van de Amerikaanse Transportation Security Administration worden geopend. Het bagagestuk wordt doorzocht en het slot vervolgens weer gesloten. In het geval uw koffer geen TSA-slot maar een gewoon cijferslot heeft, dan kan het gebeuren, dat bij een noodzakelijke zoekactie dit slot door de veiligheidsinstanties zonder overleg met de eigenaar opengebroken wordt. Omdat misbruik van TSA-moedersleutels niet uitgesloten kan worden, wordt soms betwijfeld, of zulke sloten inderdaad bescherming tegen het onbevoegd openen van uw koffer bieden.

pu